- Plenum
- Parallelsessions
- Raum: "Werkstatt"
Welche Möglichkeiten gibt es für die weitere Verwendung von Batterien, die nach Ende ihrer Nutzungsdauer in Elektrofahrzeugen übrig sind? Die Wiederverwendung dieser Batterien für eine weniger anspruchsvolle Second-Life-Anwendung, beispielsweise für die stationäre Energiespeicherung, könnte eine vielversprechende Lösung sein, um einen höheren Wert zu erzielen als durch Recycling oder Entsorgung. Nach einer Betrachtung der heute und in Zukunft relevanten Batterietechnologien wird auf Nachnutzungsanwendungen eingegangen. Im Anschluss werden die ökonomischen und ökologischen Herausforderungen und Potenziale erörtert.
Auf Basis dieser Überlegungen wird abgeleitet, welchen Beitrag eine GreenPLM-IT-Architektur für den ersten und zweiten Lebenszyklus leisten kann.
Industrial solution providers are driving innovations, enabling their customers to be successful and impacting the environmental impacts of industrial process over a long period of time. The integration of process steps, the elimination of waste and the extension of equipment lifecycles are potentials. The processes and the technology we’re providing are reducing the environmental impact in the production chain of our customers. In parallel we’re implementing a number of functionalities to reduce the environmental impact of our processes and equipment further. Nevertheless, it remains a challenge to provide the required and correct information to our engineers to design the most environmentally friendly production equipment. What will be the impact of using Green Steel for our products, how to evaluate and balance the usage of seldom materials with all aspects of human rights and environmental benefits, just to name two examples. I would like to present and to discuss the challenges for the industry and each individual engineer to provide the required information and to enable engineers to take the right long-term decisions. Environmental impact will be terminated early in the design process for the entire lifetime of investment products. It is essential to provide the right and appropriated information already early in the design process.
The complexity of transforming to a sustainable driven product development impacts people, process and technology. The complexity is further increased by parallel organizational changes, upcoming regulations and new technologies. In this presentation we will present you how we make our slogan „Providing Information where decisions are made“. and turn this into a scalable strategy for long term sustainability, taking into account recent organizational which establishes sustainability, starting in design and growing this into a sustainable product development.
Funktionale Sicherheit und Nachhaltigkeit sind in der modernen Industrie eng miteinander verknüpft . Beide Aspekte sind notwendig für den Markteintritt und die Akzeptanz innovativer Produkte. Um diesen Anforderungen gerecht zu werden, fallen immer häufiger die Schlagworte Product Lifecycle Management (PLM), Model-Based Systems Engineering (MBSE), Digitaler Zwilling und Data Spaces.
Die dahinterstehenden Technologien ermöglichen eine durchgängige Datenverfügbarkeit, die für eine effiziente und zuverlässige Produktzertifizierung unerlässlich ist. Im Vortrag machen wir deutlich, dass es nicht nur um die technologische Integration dieser Systeme geht, sondern auch um die Optimierung der zugrunde liegenden Prozesse.
Wir zeigen, wie mit einer durchdachten Digitalisierung hin zu einem Green PLM, in dem MBSE, Digital Twin und Data Spaces wesentliche Schlüsselrollen spielen, eine zukunftsorientierte und nachhaltige Produktgestaltung und damit letztlich die Transformation zum zirkulären Produktlebenszyklus aussehen kann.
Audimax: Anwendung
Raum 1: Regulatorik & Wissenschaft
Raum 2: Technologie & Sponsoren
- Session 1: Anwendung
- Session 2: Regulatorik & Wissenschaft
- Session 3: Technologie & Sponsoren
In today’s competitive landscape, organizations are increasingly turning to rethink digitization to drive sustainability and growth. This speech delves into how Product Lifecycle Management (PLM) and the Digital Thread can ensure sustainability through enhanced traceability and closed-loop processes. By leveraging interconnected data across the product lifecycle, businesses can gain critical insights to improve future products and discover new business opportunities in sustainability. This approach enables companies to assess and enhance product sustainability, thereby meeting customer demands and improving market competitiveness. Additionally, the Digital Thread allows for precise cost analysis, helping organizations balance sustainability with profitability. Attendees will learn how embracing the Digital Thread can lead to the development of sustainable products at optimal costs, ultimately boosting revenue while contributing to a greener future – validated through IoT Integration and a closed loop approach. Join us to uncover how digital continuity and PLM can be pivotal in achieving sustainable success based on a real-life PLM implementation.
Under the larger umbrella of European climate target for 2030 – “Fitfor55”, European auto OEMs are now demanding the use of greener energy and sustainable materials in production. To meet these demands, Tajco has shifted to using 100% green energy and alternative sustainable raw materials in its production processes.
However, as more and more OEMs like to offer the selection of environmental friendly green products to their customers, it has become necessary for OEMs to measure and publish the environmental hotspots of their products. One way to do this is to use Lifecycle assessment (LCA) methodologies and if possible integrate the LCA process into the early product development stage. This approach helps OEMs to accelerate the development timeline together with sustainability aspects, ensuring a faster time to market and a competitive edge in meeting growing environmental regulations and consumer expectations.
Through this lecture Tajco like to introduce its custom-built process for the OEMs for material, process & supply chain optimization keeping the reduction of carbon footprint of Tier 1 & Tier 2 products and explain the role of LCA in this process.
At the same time Dassault Systèmes will share insights on its cloud-based LCA solution which enables the integration of LCA with CAD and other PLM functionalities thereby supporting digital continuity. The solution combines LCA with the virtual twin, which facilitates detailed assessments of environmental impacts as early as the ideation stage of the product development
In the dynamic landscape of modern manufacturing and product development, integrating Environmental Impact Assessment (EIA) capabilities into Product Lifecycle Management (PLM) systems offers substantial business benefits. Embedding EIA within PLM systems provides a comprehensive framework for assessing and mitigating environmental footprints from conception to end-of-life, empowering teams to make informed, sustainable decisions.
This integration enhances cross-functional collaboration, driving innovation and employee engagement. EIA-enabled PLM systems enable holistic transparency on environmental impacts across the entire lifecycle for data-driven decision making.
The speed and scale of implementing sustainability measures are significantly enhanced, ensuring compliance with evolving regulations, market demands and company targets. Furthermore, incorporating EIA capabilities directly impacts profitability by reducing operational costs for IT.
Our speaker from Phoenix Contact will share a practical example of how his company is applying this integrated approach today, demonstrating the real-world benefits and successful implementation of EIA-enabled PLM systems.
Der Beitrag adressiert die Problematik hochvariante Endprodukte hinsichtlich des Carbon-Footprints in der Planung zu bewerten. Jedes Endprodukt ist ein Unikat und wird zukünftig mit einem eindeutigen digitalen Produktpass versehen. Der individuelle Carbon-Footprint ist abhängig von der gewählten Konfiguration und wird zu individuellen Abgaben und Belastungen für die produzierenden Unternehmen führen. Der Beitrag stellt eine Möglichkeit vor, wie diese Belastungen basierend auf Vertriebsprognosen und dem Produkt-Konfigurator prognostiziert werden können. Es wird erläutert, wie ein Kollektiv von synthetischen Digitalen Zwillingen erzeugt werden kann. Diese werden genutzt, um via Stücklistenauflösung das Kollektiv an Varianten systematisch zu erfassen und entsprechend handhabbar zu machen. Der Beitrag endet mit den dadurch gewonnenen Auswertungsmöglichkeiten und Planungsperspektiven für die produzierenden Unternehmen.
Im Rahmen des Vortrags wird der Digitale Zwilling mit seinen technologischen Grundlagen näher beleuchtet. Es wird erläutert, was unter einem Digitalen Zwilling verstanden wird und aus welchen technologischen Elementen er sich zusammensetzt. Dabei werden die wesentlichen Fragen zur Entstehung und Funktionsweise Digitaler Zwillinge erörtert.
Ein weiterer Schwerpunkt liegt auf den Anwendungsfällen und neuen Geschäftsmodellen, die auf Basis von Digitalen Zwillingen entwickelt werden können. Der Vortrag zeigt auf, wie Digitale Zwillinge in der Praxis genutzt werden und welche Möglichkeiten sich daraus ergeben, beispielsweise im Bereich der vorausschauenden Instandhaltung und durch den Einsatz des Digitalen Produktpasses der Europäischen Kommission.
Diese Themen werden im Future Engineering Network des Fraunhofer IAO gemeinsam mit Unternehmen diskutiert und bearbeitet. Das Netzwerk bietet eine Plattform für den Austausch von Wissen und Erfahrungen sowie für die Entwicklung innovativer Lösungen im Bereich der Digitainability. Der Vortrag gibt einen Einblick in die aktuellen Diskussionen und praxisnahen Ansätze, die im Netzwerk verfolgt werden.
As per the sustainability objectives in multiple regions like the US, China or the European
Union, the Digital Product Passport (from hereon dPP) is an key enabler to provide the
transparency and validity of product information througout the entire value chain as well as an
holistic „product life cyle“ understanding.
This understanding entails not only the sourcing, processing, production and distribution of
goods and information, but extends to recyling, refurbishment, re-use and re-manufacturing of
these products and data. The latter is also known as the „second life“ and is an essential
mindset for the new data eco-systems allowing information to flow freely between the
participants of an end-2-end value chain. The flow of information amongst various and, most-
likely none pre-determined, parties shifts the paradigm of data security, data privacy and data
ownership onto the next level.
These factors are perceived, widely, as risks within todays data economy, but it somewhat
increases the challenge for new business models to take place. In order to overcome these
challenges, the dPP can provide one solution to share not only the data and information but
the risks and opportunities, alike.
One of the most discussed new business models at the moment is the so called „Circular
Economy“. This model aims to address not only the efficient usage of ressources, materials
and energy but re-defines the collaboration between companys as an eco-system in an nonlinear product lifecycle in terms of sharing their pains and gains.
The dPP as an key enabler of this non-linear thinking also needs to encompass all the features
and characteristics of the product as it gets sourced, processed, produced but also disassemble, re-used, re-manufactured into new-old „second life“ products.
As postulated in the title of this theme, the dPP collects, categorises, stores and represents
the data and information of the end-product as „the sum of it‘s parts“. However, by way of
augmenting the product’s usage information, following it‘s second life processes, distrubing
the information to all data providers, offering transparency to end-customers, fostering new
business models and so on and so on and so on.
The dPP is way more than the sum of it’s parts.
Die Automobilindustrie steht vor der Herausforderung, zunehmend steigende Nachhaltigkeitsziele zu erreichen und gleichzeitig ihre Wettbewerbsfähigkeit zu sichern. Catena-X adressiert diese Herausforderung, indem es vertrauenswürdige, offene und sichere Datenräume bereitstellt, um eine nahtlose Zusammenarbeit entlang der gesamten Wertschöpfungskette zu ermöglichen. Durch die Integration von Daten aus verschiedenen Quellen – von Rohstofflieferanten über Hersteller bis hin zu Recyclingunternehmen – schafft Catena-X die Möglichkeit, Daten vertrauenswürdig, souverän und nahtlos auszutauschen. Diese technologische Möglichkeit wird auch zur Verbesserung der Nachhaltigkeit und Kreislauffähigkeit der Automobile genutzt. Im Vortrag wird darauf eingegangen, wie Catena-X funktioniert, wie gesetzliche Vorschriften eingehalten und wie Nachhaltigkeitsstrategien umgesetzt werden können.
In the face of a rapidly evolving digital landscape, enterprises are embarking on a major digital transformation journey. Additionally, companies are taking sustainability as a central pillar or their company strategy – externally proclaiming reducing global CO2 consumption by 1% with their products on the grid.
In this session we focus on the central initiative of swiftly implementing a state-of-the-art Product Lifecycle Management (PLM) system using Aras Innovator, supported by Tenthpin’s best practice processes, „Hands-On“ Project Management, and Organizational Change Management (OCM) Methodology, as well as InMediasP’s expertise in Solution Design, requirements engineering and test management for integrated PLM implementations.
This advanced PLM system will enhance the capabilities in supply chain management, regulatory compliance, and product innovation, keeping the client competitive. All the while, ensuring regulatory compliance with sustainable practices that build stakeholder trust, adherence to legal standards and ISO certifications, and support for environmental and social responsibility goals.
Energiemanagement in der Produktion ist ein Schlüssel, um Umweltanforderungen zu entsprechen und in Zeiten steigender Energiekosten den Energieverbrauch zu optimieren, Kosten zu senken und gleichzeitig einen nachhaltigen Beitrag zum Klimaschutz zu leisten. Ein Beitrag zum Carbon Footprint gefertigter Produkte sind die während der Produktion anfallenden Emissionen. Diese zu optimieren ermöglichen Energiemanagementsysteme, die den Energieverbrauch der Fertigungsprozesse überwachen. Übersichtliche Dashboards von Produktionslinien, Arbeitsplätzen, Maschinen und Fertigungsaufträgen geben Einblicke in die Fertigungsprozesse. Ein Drill-Down bis zum gefertigten Produkt gibt Hinweise auf Möglichkeiten zur Energieeinsparung. Maßnahmen können sein eine Umplanung der Auftragszuweisung auf die Maschinen oder eine Überarbeitung der Fertigungsprozesse. Ein weiteres Beispiel ist die Optimierung von Standby-Zeiten der Maschinen: Ein KI-Modell prognostiziert den für einen Fertigungsauftrag benötigten Stromverbrauch und meldet Abweichungen vom Ist-Wert. In diesem Fall schaltet die Maschine in den Standby- Modus, so dass sie nicht ohne Wertschöpfung läuft. Das optimierte Schaltverhalten erhöht die Energieeffizienz und verbessert den Carbon Footprint der gefertigten Produkte. Die Ergebnisse münden in Erkenntnisse, die die aktuellen Werte des CO2-Verbrauchs in die Produktentwicklung zurückliefern, so dass die Einsparungen den Carbon Footprint des Produktes reduzieren.
The Digital Product Passport (DPP) is on the cusp of a significant milestone, as it stands at the starting blocks of legislative development. Time to bring the product pass to life!
In this context, the pioneering work of Catena-X is honored, which enables data exchange in an open and collaborative data space for the automotive industry. Catena-X is not only setting the early standards for the DPP but is also taking the lead in defining data models and developing applications that facilitate the seamless exchange of crucial information.
However, in addition to the standard(s) itself DPP implementation requires technical solutions to enable companies to provide the DPP as required by legislation. In this context several obstacles/challenges emerge, such as:
- How to populate the DPP with data sourced from diverse company systems, e.g. PLM systems?
- How to achieve smart integration at a semantic level considering the amount of passes (and corresponding vocabularies) to be dealt with in the future?
- How to establish trust and to make sure that the product pass is valid?
In our forthcoming presentation, we aim to shed light on the initial approaches and concrete examples from Catena-X and T-Systems that illuminate the path forward. By exploring real-world use cases and practical applications, we hope to contribute to the broader conversation surrounding the DPP, its potential, and its role in advancing sustainability and circular economy objectives.
Arena by PTC’s cloud-native product lifecycle management (PLM) solution is leading the way for sustainable product development by enabling companies to seamlessly integrate green practices throughout the entire product lifecycle. This presentation will cover key topics such as circular economy initiatives, carbon footprint reduction, and data-driven decision-making through PLM analytics. We will highlight how Arena supports regulatory compliance and simplifies sustainability reporting, ensuring products meet global environmental standards. The session will also include brief examples from ProGlove and Yook, illustrating how leading companies are leveraging Arena to achieve their sustainability objectives.
Etwas zu berechnen, was man nicht sieht, stellt immer eine Herausforderung dar. Wenn
es sich dabei um die CO2-Emmissionen eines weltweit agierenden Automobilhersteller
handelt, erst recht.
Aufgrund der neu ausgerichteten Strategie unseres Kunden haben wir uns dennoch
dieser Herausforderung angenommen und innerhalb eines Jahres die CO2-
Emmissionen über alle drei relevanten Scopes erfahrbar gemacht.
Wir möchten vorstellen, wie es uns gelang, ein derart komplexes Thema mithilfe agiler
Prozesse, geschickt eingesetzter Tools sowie einer engen Kunden-Zusammenarbeit, in
zwei Jahren zu testierten Zahlen zu gelangen, die dann im Konzernberichtswesen
kommuniziert werden konnten.